Sivuston kuntokartoitus
Netissä hidastelu tulee kalliiksi
Internetpalveluiden käyttäjillä on aina vaihtoehtoja; he voivat valita paremmin toimivan ja nopeamman palvelun tai olla kokonaan käyttämättä sivustoa, jonka käyttökokemus ei miellytä. Suurin syy sivujen ja ostoskorien hylkäämiselle on niiden hitaudesta johtuva heikko käyttökokemus.
Jos yrityksen tai julkisyhteisön palveluissa internetsivut ja -palvelut ovat keskeisessä roolissa, ei hitauteen ole varaa. Mutta milloin sivuston tai yksittäisen sivun lataamisaika on liian pitkä? Tutkimusten mukaan internetin käyttäjät alkavat katsella back-painiketta 2,5 sekunnin latausajan jälkeen.
Internetpalveluja asiakkailleen tarjoavat vain harvoin tietävät koko sivustonsa todellisen toimintanopeuden. Sivuston tarkkaan ja kaiken kattavaan analyysiin, jatkuvasta automatisoidusta monitorointipalvelusta puhumattakaan tarvitaan SaittiTohtorin teknologiaa ja asiantuntemusta.
Nopea sivusto vai nopea etusivu?
Usein yritykset mittaavat vain verkkosivustonsa etusivun nopeutta (esim. Google PSI ohjelmalla). Sehän on vähän sama, kuin huoltamon pesulinja puhdistasi vain auton konepellin — eikö niin? Sivuston varsinaiset ja tuloa muodostavat päätehtävät suoritetaan harvoin etusivulla. Yrityksen täytyy tuntea jokaisen palveluketjuun osallistuvan sivun nopeus, sillä asiakastyytyväisyys syntyy koko sivuston käyttökokemuksesta, eikä pelkän etusivun latautumisnopeudesta. Usein verkkokaupoissa syntyy hidastelevia ja jopa kaatuvia teknisiä pullonkauloja ostoprosessin loppupäässä. Ostopäätöksen jo tehnyttä asiakasta ei todellakaan enää kannata menettää.
Tiesitkö, että:
- saatat menettää yli puolet sivuston käyttäjistä, jos sivujen latausajat ylittävät 3 sekuntia.
- sivun tuottopotentiaali voi jopa puolittua latausajan kestäessä yli 2 sekuntia, ja se vähenee vielä 10 % jokaista lisäsekuntia kohden.
- hidasteleva nettikaupan tuotesivu tai ostoprosessi on suurin yksittäinen syy ostoskorien hylkäämiseen.
Eri tekijöiden vaikutus verkkosivun käyttökokemukseen (lähde Google Chrome)
Alla olevat luvut ovat Googlen tutkimuksesta, jossa kysyttiin käyttäjien arvostuksia liittyen nettisivujen mobiilikäyttöön. Tulokset ovat selvät – nopeus on tärkeintä. Tutkimukseen vastanneet pitivät sivuston nopeutta kolme kertaa tärkempänä kuin sen näyttävää ulkoasua.
- (75%) Sivujen latautumisnopeus
- (66%) Tiedon löytämisen helppous
- (61%) Responsiivisuus (näkymän sopeutuminen käyttölaitteeseen)
- (58%) Sivuston käytön helppous
- (24%) Kuinka hienolta sivusto näyttää
Sivuston nopeutta tulisi mitata koko ajan.
Sivuston tai verkkokaupan nopeutta tulisi seurata koko ajan. Se on ainut tapa varmistaa palvelun saavutettavuus ja sujuvuus (tutustu SaittiTohtorin 24/7-monitorointiin). Nopeus ei ole mikään vakioluku, jonka sivuston tekijä ilmoittaa luovuttaessaan sivuston yrityksen käyttöön, vaan se vaihtelee jatkuvasti. Tilanne voi muuttua saman päivän aikana hyvästä huonoksi. Jos sivusto tai verkkokauppa toimii hyvin 95 prosenttia ajasta, on yrityksellä käsissään merkittävä ongelma. Viisi prosenttia asiakkaista pettyy saamaansa palveluun. Asiakkaalle on turha selitellä, että: ”Kyllä se meidän verkkokauppa aamulla vielä toimi”. Internetympäristössä tulee varmistaa omien verkkopalveluiden ja -sivustojen nopeus sekä toimintavarmuus kaikkina ajankohtina. Katso myös SaittiTohtorin kuormitustestaus »
SaittiTohtorin asiantuntijat voivat selvittää sivustosi tai verkkokauppasi mahdolliset tekniset pullonkaulat. Voimme asettaa robottimme toteuttamaan Mystery shopping -valvontaa ja seurata verkkosivustosi jokaisen sivun nopeutta automaattisesti. Kriittisille transaktioketjuille voimme tarvittaessa asettaa jatkuvan automatisoidun kontrollin.
Katso SaittiTohtorin Vahtibotit »
Me selvittämme, mistä sivuston ongelmat johtuvat
Verkkosivuston nopeuteen vaikuttaa mm.:
- Sivuston teknisen toteutuksen laatu
- ohjelmistokoodi
- integraatiot
- verkkokauppaohjelmiston lisäosat
- kuvien ja videoiden koko
- tarpeettomat tietokantahaut ja puuttuvat indeksoinnit
- Hostingpalvelun taso
- Verkkosivustollasi olevien samanaikaisten käyttäjien määrä.
Miten sivuston kuntokartoitus toteutetaan?
Kartoituksen täsmälliset tavoitteet sovitaan aina yhdessä asiakkaan kanssa. SaittiTohtori monitoroi teknologiansa avulla sivuston toimintaa kuukauden ajan ja pitää tarkkaa 24/7-lokia sen suorituskyvystä ja löytyvistä ongelmista. Raportoimme testin aikanakin löydöksistä asiakkaalle ja tarkennamme tarvittaessa monitoroinnin fokusta löydettyihin ongelmakohtiin. Voimme myös asettaa robottikäyttäjiä suorittamaan ennalta sovittuja klikkauspolkuja, jotta kriittisten toimintojen ketjuista saadaan tarkkaa seurantadataa. Kuntokartoituksen jälkeen toimitamme asiakkaalle tarkan raportin ja esitämme löydettyihin ongelmiin ratkaisukeinoja, joiden avulla sivustosta saadaan nopea, toimintavarma ja kilpailukykyinen.
Kuukauden kuntokartoitus alk. 450 €
Kuntokartoituksen tarkka sisältö ja laajuus sovitaan aina asiakaskohtaisesti. Määrittelyprosessin tuloksena sovitaan kuntokartoituksen tarkka sisältö ja hinta. Kuukauden pituisten kuntokartoituksien hinnat alkavat 450 € (alv. 0%).
Kuntokartoitukseen kuuluu:
- 24/7 nopeusmonitorointi. Lue lisää monitorointipalveluista »
- kuormituskoe (yhtäaikaisten käyttäjien palvelukyvyn selvitys)
- toimintavirheraportti (timeout-virheet, toimimattomat linkit tms.)
- WCAG-tutkimus (pelkkä raportti sivuston saavutettavuuden tasosta ja virheistä. Tutkimus tehdään usealla eri ohjelmistolla)
- käyttöoikeus SaittiTohtorin monitorointipalveluun (graafiset esitykset ja tiedot sivuston toiminnasta)
Asiantuntijoillamme on vuosikymmenten kokemus sekä verkkoliiketoiminnan, että pilvipalveluiden puolelta. Olemme työurillamme sekä toteuttaneet, että houstanneet Suomen suurimpia sähköisiä palveluita sekä kauppapaikkoja ja tuottaneet merkittäviä parannuksia asiakkaidemme liiketoimintaan. Katso SaittiTohtorin pelastustarinoita »
SaittiTohtorin kuntokartoitus on suunniteltu varmistamaan liiketoimintakriittisten sivustojen toimintavarmuus ja maksimoimaan niiden tuotto.
Soita, niin hiotaan yhdessä sivustosi huippuiskuun
041 481 3320