Siirry suoraan sisältöön

Saavutettavuusauditointi

SaittiTohtori - saavutettavuusauditointia kaikille digipalveluille ja verkkokaupoille

Onhan verkkopalvelujesi saavutettavuus kunnossa?

Saavutettavuuden huomioiminen digiympäristössä tarkoittaa sitä, että pyritään toteuttamaan käyttöliittymiä, joita voivat käyttää kaikki halukkaat mahdollisista terveydellisistä rajoitteista tai muista haittatekijöistä huolimatta. Esimerkiksi internetsivustojen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon erilaiset päätelaitteet ja sivuston käyttäjän mahdollinen tarve avustavien teknologioiden käyttöön (puheohjaus tai ruudunlukuohjelmisto). Vaikka saavutettavuuden huomioiminen ei ole kaikille verkkosisällöille vielä pakollista, on sen huomioiminen hyvää asiakaspalvelua ja osoittaa palvelun ylläpitäjän arvostavan tasapuolisesti kaikkia asiakkaitaan.

Saavutettavuuteen liittyy myös pakottavaa lainsäädäntöä. Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019) velvoittaa esimerkiksi julkisen sektorin toimijoita noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia digipalveluiden tarjonnassaan. Saavutettavuusvaatimuksilla viitataan WCAG-ohjeistukseen (Web Content Accessibility Guidelines), joka on kansainvälisen W3C-konsortion kehittämä ja ylläpitämä ohjeistus.

Saavutettavuuden vaatimukset koskevat pian myös verkkokauppoja

Vuonna 2023 digipalvelulakiin tehtiin muutoksia (104/2023), jotka laajentavat saavutettavuusvelvoitteet koskemaan myös mm. verkkokauppoja. Lain piiriin tulevat siis aivan tavalliset kuluttajakauppaa harrastavat yksityiset verkkokaupat. Laki ei kuitenkaan koske verkkokauppoja, jotka voidaan tulkita mikroyrityksiksi (alle 10 työntekijää ja vuosittainen liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai jonka vuosittainen taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa). Verkkokauppojen osalta siirtymäaika on jo menossa ja saavutettavuusasiat täytyy olla kunnossa 28.6.2025 mennessä.

Mitä toimia saavutettavuuslainsäädäntö sen piiriin kuuluvilta verkkokaupoilta edellyttää

Vaatimukset voi jakaa kolmeen pääkohtaan:

  1. Digipalvelulain (eli WACG-ohjeistuksen) mukainen verkkokauppasivuston toteutus. Suunnittelussa huomioitavista asioista on hyvä esitys Avin sivuilla.
  2. Verkkokaupasta pitää löytyä saavutettavuusseloste, joka kertoo käyttäjille sen, kuinka saavutettava palvelu on.
  3. Käyttäjillä pitää olla mahdollisuus antaa toimijalle palautetta verkkokaupan saavutettavuudesta. Palautteeseen tulee vastata 14 vuorokauden kuluessa.

Valtioneuvoston asetukseen 179/2023 kirjattiin lisävaade verkkokaupoille; palveluntarjoajan on annettava tietoa verkkokaupassaan olevien tuotteiden ja palvelujen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta, jos kyseisistä tuotteista ja palveluista vastuussa oleva talouden toimija on toimittanut nämä tiedot palveluntarjoajalle.

Saavutettavuuden lainmukaisuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimuksia, mutta tehtävä siirtyy Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille 1.1.2025. Viestintäpalvelulaissa ja liikennepalvelulaissa säädettyjen esteettömyysvaatimuksien valvonnan lisäksi, Traficom toimii myös eräiden tuotteiden esteettömyydestä annetun lain mukaisena markkinavalvontaviranomaisena.

Saavutettavuuden tunnuskuva

Saavutettavuusauditointi alk. 1500 €

Saavutettavuusauditoinnin kokonaishinta määräytyy tutkittavan digipalvelun laajuuden mukaan. Myös saavutettavuusauditoinnille asetettu tavoitetaso (A, AA tai AAA) vaikuttaa hintaan.

Saavutettavuusauditoinnin perushinta on 1500 € (alv. 0%). Siihen kuuluu automatisoitu WCAG-tutkimus (useilla eri ohjelmistoilla ja teknologioilla) sekä tarvittavat määrittelypalaverit ja koulutus. Auditoinnin asiantuntijatyöstä (NVDA-testaus, raportointi, lisäkoulutus ja saavutettavuusselosteen laatiminen)  veloitetaan 600 € (alv. 0%) / päivä.

Sivuston saavutettavuutta tarkastellaan mm. seuraavien tekijöiden kannalta:

  • navigoinnin sujuvuus
  • sivuston rakenne (sujuuko mm. tabin avulla navigointi loogisesti)
  • linkitys (peräkkäiset linkit samaan paikkaan, epäselvä nimeäminen tai tarpeeton linkkien toisto)
  • sivuston värivalinnat (asioiden kertomista tai korostamista väreillä)
  • otsikoinnin loogisuus (usein sivuja navigoidaan otsikosta toiseen)
  • otsikkojen kuvaavuus (näkövammaiset kuulevat vain otsikon – ei otsikkoa ympäröivää tekstiä)
  • kuvat ja niiden alt-tiedot (tarkastamme, että alt-tieto on, ja että se vastaa kuvan sisältöä)
  • kuvaus kaikista tarkastuksen kohteista (WCAG 2.1 -ohjeistus) »

Auditoinnin jälkeen SaittiTohtori konsultoi tarvittaessa saavutettavuuspuutteiden korjaamisessa ja laatii lakisääteisen saavutettavuusselosteen sivustolle sekä raportin saavutettavuusauditoinnin suoritustavasta ja tuloksista. Auditoinnin suorittaja on sekä käyttöliittymäsuunnittelun että saavutettavuuslainsäädännön asiantuntija.

Soita SaittiTohtorille

Soita, niin laitetaan saavutettavuusasiat kerralla kuntoon

041 481 3320