Siirry suoraan sisältöön
Usein hakukoneoptimoinnin tärkein asia laiminlyödään

Usein hakukoneoptimoinnin tärkein asia laiminlyödään

Hakukoneoptimoinnin (SEO:n) eri elementit voi jaotella monellakin tapaa, mutta yleisin tapa on jakaa ne sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin (on-page SEO) ja sivuston ulkopuoliseen hakukoneoptimointiin (off-page SEO).

Sivuston sisäiseen SEO:n hiomiseen löytyy esimerkiksi WordPress-julkaisujärjestelmässä jo todella edistyneitä työkaluja (esim. Yoast SEO), joiden avulla pystyy kokemattomampikin sivujen tekijä hoitamaan perus SEO:n. Sivuston sisäisestä hakukoneoptimoinnista tulee huolehtia aina kun rakennetaan uutta sisältöä nettiin. Aivan perusasioita ovat tekstin, avainsanojen, linkkien, kuvien ja responsiivisuuden optimointi. En puutu tähän puoleen nyt lainkaan, koska SaittiTohtorin palvelut kohdistuvat sivuston ulkopuoliseen hakukoneoptimointiin. Mietitään kuitenkin ensin hetki, miksi hakukoneoptimointia oikeastaan tehdään.

Kaikki haluavat sivuilleen tai verkkokauppaansa mahdollisimman paljon kävijöitä

Sivuston kävijämäärän kasvattaminen onnistuu tietenkin myös täysin SEO:a miettimättä mainostamalla sivustoa aktiivisesti. Pointti on kuitenkin siinä, mitä tapahtuu, kun potentiaalinen asiakas tulee sivuille. Yrityshän ei ansaitse vielä euroakaan pelkästään sillä, että sen sivuille tulee kävijöitä. Sivuston pitää onnistua palvelutehtävässään ja saada asiakas toimimaan toivotulla tavalla. Otetaan yksinkertainen esimerkki selventämään ajatustani. Kummalla tavalla heikosti menestyvän lounasravintolan tuottoa kannattaa parantaa; mainostamalla enemmän vai keskittymällä parantamaan annosten laatua ja palvelua? Kaikki ymmärtävät, että huonoa ruokaa on aivan turha mainostaa. Sivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin panostaminen tietämättä sivuston todellista palvelukykyä on vähän sama asia. Kaikessa liiketoiminnassa tärkeintä on itse palvelutapahtuman onnistuminen.

Nopeus, nopeus ja vielä kerran nopeus

Pysytäänpä vielä hetki lounasravintolaesimerkissä. Kiireiset lounasasiakkaat ei halua odottaa annostaan yhtään ylimääräistä minuuttia. Yksi hyvänkin pizzan liian pitkäksi venähtänyt odotus voi päättää asiakassuhteen kertalaakista. Sama pätee internetissä. Tosin verkkokaupoissa ärsyttävän odotusajan yksikkö on minuutin sijasta sekunnin osa. Asioin kesällä ostoaikeissa verkkokaupassa, jonka etusivun latautuminen kesti niin kauan, että olisin ehtinyt nauttia puoli kuppia kahvia siinä odotellessa. Sivuilla oli upea grafiikka ja hyvät tuotteet, mutta väitän sen hukkaavan valtavan määrän myyntiä hitauden vuoksi. Eipä myöskään Google kovin korkealle sijoita verkkokauppaa, jonka etusivu latautuu kymmenen sekuntia. Palasin muutaman päivän päästä vielä aivan ammatillisesta kiinnostuksesta kyseiseen verkkokauppaan ja toisella kerralla etusivu ei auennut lainkaan. Verkkokaupan oli toimittanut tunnettu yritys, jonka myyntilupauksessa SEO:sta huolehtiminen on varmasti ollut keskeisellä sijalla. Moneskohan kymmenes, sadas tai tuhannes pettynyt asiakas mahdoin olla? Paljonko menetettyä myyntiä kaupan hitaus aiheuttaa vuositasolla? Uskoisin, että euroissa puhutaan kymmenistä tuhansista.

Off-page SEO on tärkeintä

SaittiTohtorin palvelut kuuluvat sivuston ulkopuoliseen hakukoneoptimointiin. Sivuston toimintakyvyn varmistaminen kuormitustesteillä, sivuston virheettömyyden ja vasteaikojen jatkuva 24/7-monitorointi ja sivuston saavutettavuudesta huolehtiminen ovat mitä tärkeintä SEO:a. Hakukoneoptimoinnin päätarkoitus on yrittää saada sivuston sisältö sijoittumaan mahdollisimman hyvin ja helposti löydettäväksi hakukoneissa. Lienee selvää, että kaatuilevat ja hitaat sivustot sijoittuvat varsin syvälle Googlen tuloksissa. Siksi me SaittiTohtorilla suosittelemmekin keskittymään ensisijaisesti sivuston tekniseen saatavuuteen ja vieläpä varmistamaan sen jatkuvalla monitoroinnilla.

On myös hyvä aina muistaa, että verkkokauppoja tai informaatiosivustoja ei tehdä hakukoneita, vaan ihmisiä varten. Tosin molemmille nopeus on valttia.

– Jyri Hokkinen –
myyntijohtaja, Supervisor Cloud Oy / SaittiTohtori.fi