FAQ – SaittiTohtori vastaa
- Miksi nettisivujen nopeutta pitää mitata?
- Miten sivuston tai verkkokaupan nopeutta mitataan?
- Vaikuttaako sivujen latausaika niiden sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa?
- Montako yhtäaikaista käyttäjää verkkokauppani voi palvella kaatumatta?
- Voiko verkkopalvelun tahallisen kaatamisen estää?
- Oletteko SEO-osaajia vai tutkitteko vain sivujen nopeuksia? Osaatteko myös ratkaista nopeusongelman, jos sellainen löytyy?
- Voiko SaittiTohtorin palvelut muka lisätä verkkokaupan myyntiä?
- Kuinka suurien järjestelmien käyttäjämääriä voitte tutkia?
- Koskeeko Digipalvelulain saavutettavuusmääräys kaikkia verkkokauppoja?
- Hidastaa monitorointi sivustoa?
Miksi nettisivujen nopeutta pitää mitata?
Nettisivujen ja kaikkien muidenkin selaimen kautta käytettävien palveluiden (verkkokaupat, julkiset asiointipalvelut, extranetit, …) käyttökokemus muodostuu pääosin kahdesta asiasta: käytön helppoudesta (käyttöliittymä) ja nopeudesta (sivujen latausajat). Vaikka sivusto olisi kuinka upeasti suunniteltu, käyttäjä ei sitä arvosta, jos sivut latautuvat liian hitaasti. Liian pitkät sivujen latausajat ovat suurin yksittäinen syy sille, että käyttäjä poistuu sivulta. Kolmea sekuntia lähentelevät latausajat ovat jo aivan liian pitkiä. Jos sivu ei ole latautunut kahdessa sekunnissa, alkaa moni käyttäjä jo katselemaan back-painiketta. Lue lisää sivujen latausaikojen vaikutuksesta täältä »
Myöskään Google ei arvosta hitaita nettisivuja. Sivujen lyhyemmät latautumisajat on yksi keskeisistä SEOn (hakukoneoptimointi) tavoitteista. Kaikki internetpalvelut (kotisivut, yrityssivustot, verkkokaupat, julkiset asiointipalvelut, …) ovat aina kokonaisuuksia. Riittää, että yksi sivu jää kellottamaan liian pitkäksi aikaa ja käyttäjä poistuu pettyneenä sivuilta. Siksi koko sivuston nopeutta täytyy tutkia. Seurannan pitäisi myös olla jatkuvaa. Sivuston nopeus voi muuttua jokaisen koodimuutoksen tai esimerkiksi uuden WordPress lisäosan asennuksen jälkeen. Jotta sivu olisi aina nopea – sen nopeutta on tutkittava usein ja säännöllisesti – mieluummin sivuston nopeutta tulisi monitoroida 24/7/365, koska netissä kilpailijasi on aina vain parin klikkauksen päässä.
Miten nettisivujen nopeutta mitataan?
SaittiTohtori tutkii sivujen nopeutta kehittämällään tekoälyä ja botteja hyödyntävällä teknologialla. Botit analysoivat sivuja käyttäen oikeita internetselaimia simuloiden ihmisten käyttäytymistä valinnoissaan. Botit aukovat ja vierittävät sivuja, klikkailevat linkkejä ja lisäilevät tuotteita ostoskoriin yms. Samalla syntyy millisekunnin tarkkuudella mitattua dataa sivuston eri osien latautumisajoista. Mittaustulosten pohjalta SaittiTohtorin asiantuntijat suorittavat tarkempia tutkimuksia keskittyen havaittuihin ongelmakohtiin.
Vaikuttaako sivujen latausaika niiden sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa?
Kyllä vaikuttaa. Google on antanut asiasta kirjallisen tiedotteen 2018. Google haluaa ohjata käyttäjiä informatiivisille ja hyvin toimiville sivuille. Kukaan ei pidä hitaista sivuista, joten nopeudesta saa plussaa Googlen rankatessa hakutuloksia.
Montako yhtäaikaista käyttäjää verkkokauppani voi palvella kaatumatta?
Jossain tapauksissa jo parikymmentä yhtäaikaista käyttäjää voi jumittaa WooCommerce verkkokaupan. Usein verkkokaupan todellinen yhtäaikaisten käyttäjien palvelukyky on vain prosentteja kauppiaan kuvittelemasta tasosta. Ennen kuin sivuston todellinen suorituskyky on SaittiTohtorin kuormitustestillä selvitetty, on vain arvauksia ja toiveita. Kalliiseen mainoskampanjaan ei kannata sijoittaa, ennen kuin tietää, että laskeutumissivu ja verkkokauppa kestävät kasvavan kävijämäärän.
Voiko verkkopalvelun tahallisen kaatamisen estää?
Sataprosenttista suojaa on verkkohyökkäystä vastaan vaikea rakentaa, mutta sivuston kaatumisen todennäköisyyttä voi vähentää merkittävästi. Erilaisiin julkisiin verkkopalveluihin tai suuryhtiöiden sivustoihin tulee kohdistumaan tulevina vuosina entistä enemmän palvelunestohyökkäyksiä. Ensimmäinen vaihe niitä vastaan valmistautumisessa on selvittää, kuinka monesta yhtäaikaisesta käyttäjästä sivusto tai palvelu kykenee suoriutumaan. Sen jälkeen voi riskiarvion perusteella hankkia riittävän teknisen resurssin palvelun turvaamiseksi. Kriittisten järjestelmien osalta täytyisi myös tehdä selkeä toimintasuunnitelma palvelunestohyökkäyksen varalle.
Oletteko SEO-osaajia vai tutkitteko vain sivujen nopeuksia?
SaittiTohtorin asiantuntijoilla on kaikilla yli 20-vuoden kokemus internet-asiantuntijoina työskentelystä. Olemme toteuttaneet tuhansia nettisivustoja, satoja verkkokauppoja ja niiden päälle kymmenittäin B2B-tilausjärjestelmiä, extranettejä, huutokauppoja, asiointipalveluja sekä räätälöityjä tilausjärjestelmiä. Tiimissämme on myös Suomen kärkiosaajia sekä hosting- että SEO-puolelta. SaittiTohtorin asiantuntijapalveluihin kuuluu tietysti myös löydettyjen ongelmien ratkaisu. Lue lisää SaittiTohtorin asiantuntijapalveluista »
Voiko SaittiTohtorin palvelut muka lisätä verkkokaupan myyntiä?
Kyllä voi. Parhaimmillaan myynti voi kasvaa paljonkin. Olemme nostaneet verkkokauppojen myyntejä kymmenillä prosenteilla. Katso esimerkiksi case: BYPIAS »
Kuinka suurien järjestelmien käyttäjämääriä voitte tutkia?
SaittiTohtori kykenee suorittamaan kuormitustestejä Suomen suurimmillekin järjestelmille. Katso esimerkiksi case: Helsingin yliopisto »
Koskeeko Digipalvelulain saavutettavuusmääräys kaikkia verkkokauppoja?
Ei koske. 28.6.2025 lähtien on verkkokaupoissa huomioitava WCAG-ohjeistus eli kaupan saavutettavuus kaikille on huomioitava sen teknisessä toteutuksessa. Vaatimuksen ulkopuolelle rajataan seuraavat ehdot täyttävät verkkokaupat: Verkkokauppaa ylläpitävä yritys voidaan tulkita mikroyrityksiksi (alle 10 työntekijää ja vuosittainen liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai jonka vuosittainen taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa).
Hidastaako monitorointi sivustoa?
Ei hidasta.